fredag 1. mars 2019

Vårens hageopphold i The Beth Chatto Gardens, februar 2019

Vårlig i The Wood Garden med snøklokker i mengder.
Jeg er nettopp kommet hjem fra nok en uke hvor jeg har jobbet i The Beth Chatto Gardens i Essex, Storbritannia. Dette er blitt en årlig tradisjon for meg og det er syvende gang jeg pakker kofferten og tar turen over for å jobbe sammen med venner og kollegaer i Beths planteskole og hage. Riktignok er jeg ikke der lengre en en uke om gangen, men når snøen ligger tung og hvit her hjemme er det deilig å komme til et sted der gresset er grønt, snøklokkene blomstrer og solen varmer. (I hvert fall litt).


The Propagation House hvor stiklinger roter seg og små planter vokser seg til.

Første gang jeg jobbet ved The Beth Chatto Gardens var for syv år siden. Jeg hadde snakket med Beth og fått lov til å komme over for å jobbe sammen med de ansatte i planteskolen for å lære mer om planteskoledrift og få noen tips og ideer til når vi skulle starte opp vår egen planteskole. Deretter ble det en tradisjon å reise tilbake og fra å ha jobbet mest i planteskolen de første årene ble det mer og mer jobb i den innholdsrike hagen.

Vi har tidligere skrevet mye om både oppholdene ved The Beth Chatto Gardens og besøk vi har gjort til hagen på andre tider av året. Du finner blogginnleggene her:

På jobb hos Beth Chatto - del 1
På jobb hos Beth Chatto - del 2

Tidlig morgen i The Wood Garden.

Jeg føler selv at jeg har vært heldig med været hver gang jeg har jobbet i hagen. Kanskje mest med tanke på at hjemme er det kaldt og snørikt og nesten alt føles bedre værmessig enn den triste vinteren. Denne gangen var jeg likevel utrolig heldig for vi hadde strålende sol nesten hver dag, og så varme temperaturer at det var behagelig å jobbe i t-skjorte.


Luking i et av de store bedene første dag.

Selv om det var mer vårlig ved The Beth Chatto Gardens enn her hjemme, så er det likevel «vinteraktiviteter» i hagen. Beskjæring, nedskjæring av stauder, luking av ugress osv. Fordi jeg er så heldig å få lov til å bo i hagen når jeg er der har jeg fri tilgang til å vandre rundt i hagen etter at vi er ferdig for dagen. Det blir riktignok mørk en time etter at alle har gått hjem, men solnedgangen og soloppgangen er veldig vakker her.


Snøklokker og juleroser i mengder i The Wood Garden.

Februar er julerose og snøklokketid her i hagen og siden de er kjente for den store samlingen med forskjellige snøklokker er det mye å se på her.  Håper bildene under vil gi et lite inntrykk av oppholdet.

Arum er en pen plante, men er blitt for spredningsvillig i hagen. Vi luker.

Babusbeskjæring. Vi fjerner stengler for å få den luftig.

Frost tidlig på morgen. Dette er morplantefelt hvor stauder produseres.

Vannreservoaret tilhører naboen, en har gitt navn til The Reservoir Garden.

Beths gamle veksthus som før ble brukt til formering. Nå til overvintring. 

Morgen i The Scree Garden.

The Gravel Garden
The Gravel Garden
The Gravel Garden

The Water Garden
The Water Garden


The Water Garden

The Wood Garden
The Wood Garden
The Wood Garden
The Wood Garden
The Wood Garden

The Reservoir Garden

The Reservoir Garden
The Reservoir Garden

The Reservoir Garden
The Reservoir Garden

Varmt nok til å jobbe i t-skjorte.

En av formeringstunellene.

Narcissus 'Cedric Morris' vokser flere steder i hagen.
  
Millie, planteskolekatten.

Siste kveld i planteskolen.
Vi håper bildene og de tidligere innleggene gir et lite innblikk i hvordan det er å ha "vinterferie" her. I tillegg har vi har en egen YouTube kanal hvor du kan se flere små filmsnutter fra oppholdet i hagen. 

En kort vandring i The Water Garden
En kort vandring i The Long Shady Walk
En kort vandring i The Reservoir Garden
En litt lengre vandring i The Wood Garden
En kort vandring i The Gravel Garden


Lyst til å bli med til The Beth Chatto Gardens?
I samarbeid med Linnea Reiser arrangerer vi en tur til East Anglia med besøk i the Beth Chatto Gardens. Turen går 9.–12. mai 2019. Du finner mer info om den her.

Hilsen Tommy



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...